ANALISIS TIPOLOGI PEMILIH PEMULA DALAM MEMILIH CALON ANGGOTA LEGISLATIF PADA PEMILU 2019 DI KOTA MATARAM DALAM PERSPEKTIF PEMASARAN

Authors

  • Faya Prima Dewi
  • Sulhaini Sulhaini
  • Akhmad Saufi

DOI:

https://doi.org/10.29303/jmm.v9i4.621

Abstract

This study aims to analyze the typology of first-time voters in determining their political choices in the 2019 legislative elections in Mataram from the perspective of consumer behavior. This research utilised a qualitative-descriptive approach. The informants were 14 first-time voters who were purposively selected according to a number of criteria. The results showed that each typology of voters for legislative candidates in Mataram by first-time voters was related to several types of purchasing decisions by consumers. This paper provides recommendations for candidates in approaching each type of first-time voters. Specific and different strategies had to be prepared by the winning team of candidates before conducting a campaign to take voters' voting rights.

References

Alma, B. (2011). Manajemen Pemasaran dan Pemasaran Jasa. Bandung: Alfabeta

Ardha, B. (2008). Perencanaan Merek. Diakses pada 13 Maret 2020 dari http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jrmsi/article/view/772

Assael, H. (2001). Consumer Behavior and Marketing Action (6th edition). Singapore: Thomson Learning

Bornstein, Brian H.; Marcus, David; and Cassidy, William, "Choosing a doctor: an exploratory study of factors influencing patients’

choice of a primary care doctor" (2000). Faculty Publications, Department of Psychology. 178. http://digitalcommons.unl.edu/psychfacpub/178

Delgado, E., Munuera, J.L. and Yague, M.J. (2003). Development and validation of a brand trust scale. International Journal of Market Research, 45 (1), 35-54.

Firmanzah. (2008). Marketing Politik: Antara Pemahaman dan Realitas. Edisi Kedua. Jakara: Yayasan Obor Indonesia.

Hakim, A. (2018). Pentingnya Pemilih Pemula dalam Proses Demokrasi. Diakses pada 16 Juni 2019 dari https://www.kompasiana.com/ariefbrakatoa/5b3cb096cf01b4164c6c5fd2/pentingnya-pemilih-pemula-dalam-proses-demokrasi

Henslowe, P. (2008). Public Relations, A Practical Guide To The Basics. USA: Kogan Page Ltd.

Kotler, Philip and Kevin Lane Keller, 2008. Manajemen Pemasaran. Jakarta: Bob Sabran, Erlangga

Kriyantono, R. (2010). Teknik Praktis Riset Komunikasi. Jakarta: Kencana Prenada Media Group

Muradi. (2014). Urgensi Pemilih Pemula Dalam Pemilu 2014. Diakses pada 16 Juni 2019 dari http://politik.kompasiana.com/2014/03/24/urgensi-pemilih-pemula-dalam-pemilu-2014-641922.html

Neuman, W. L. (2013). Metodologi Penelitian Sosial: Pendekatan Kuantitatif dan Kualitatif, edisi 7. Jakarta: PT. Indeks

Tjiptono, F. (2010).Strategi Pemasaran.Yogyakarta:Andi

Yusiana, R. dan Rifaatul M. (2015).”Pengaruh Gita Gutawa sebagai Brand Ambassador Pond’s dalam mempengaruhi Keputusan Pembelian” (Studi Kasus Pada Mahasiswi Universitas Telkom Jurusan D3 Manajemen Pemasaran). Diakses pada 30 Mei 2020 https://ejournal.bsi.ac.id/ejurnal/index.php/ecodemica/article/view/59/39

Widhiani, A. P. (2004). Analisis Perilaku Pemilih Partai Politik. Diakses pada 15 Februari 2019 dari https://studylibid.com/doc/1468683/analisis-perilaku-pemilih-partai-politik

Downloads

Published

2020-12-29

How to Cite

Dewi, F. P., Sulhaini, S., & Saufi, A. (2020). ANALISIS TIPOLOGI PEMILIH PEMULA DALAM MEMILIH CALON ANGGOTA LEGISLATIF PADA PEMILU 2019 DI KOTA MATARAM DALAM PERSPEKTIF PEMASARAN. Jurnal Magister Manajemen, 9(4), 416–430. https://doi.org/10.29303/jmm.v9i4.621

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>